Vata – Rust, Regelmaat & warmte

Ayurveda maakt het u gemakkelijk een goede gezondheid te handhaven of eventueeel uw gezondheid te verbeteren. De vele duizenden factoren die onze gezondheid beïnvloeden, worden in drie basisprincipes (dosha’s) samengevat, waardoor alles eenvoudiger wordt.
 
Deze drie dosha’s worden Vata, Pitta en Kapha genoemd. Ze zijn in de hele natuur en ook in ons lichaam en in onze geest werkzaam. Zijn de drie dosha’s in hun individueel evenwicht, dan genieten wij een perfecte gezondheid. We voelen ons goed en stralen natuurlijke schoonheid uit.
 
Er zijn veel factoren die het evenwicht van de dosha’s beïnvloeden, bijvoorbeeld onze dagelijkse routine, de voeding en de jaargetijden. De hier gegeven tips kunnen u helpen uw innerlijk evenwicht te handhaven. Het is niet de bedoeling deze adviezen volgens de letter na te leven en voer de veranderingen in uw voeding of levenswijze stap voor stap in, omdat ayurveda een verrijking voor het leven wil zijn, niet een beperking ervan. Nieuwe dingen uitproberen, er plezier aan beleven en u goed voelen is belangrijk.

Leefadviezen:

  1. De beste manier om Vata in balans te brengen is RUST, REGELMAAT EN WARMTE. Met beide benen op de grond (aarden) is de beste manier om vata in balans te houden.
  2. Ga op tijd naar bed en sta vroeg op. Iemand, die als body-mind type vata is, kan snel aan slapeloosheid lijden. Het beste is om ‘s avonds tussen 10.00 en 10.30 naar bed te gaan en ‘s morgens vroeg, liefst voor 6.00 uur, op te staan. De meeste vata’s hebben maar ongeveer 6 uur slaap nodig. Hij/zij kan beter niet op zijn rug slapen, het beste is om op de rechterzij te slapen, wat de meeste ontspanning geeft. Het drinken van warme melk met een beetje nootmuskaat, ‘s avonds voor het slapen gaan,  bevordert de slaap.
  3. Masseert u zelf elke dag met vata olie en neem regelmatig massages. Van alle drie de types heeft de vata de meeste behoefte aan massage. Vata moet zichzelf elke dag masseren met warme vata-balancerende olie. 1 x per maand (minimum) zou een vata-type een professionele massage moeten krijgen. Massage is goed voor een vata-type om zich te aarden, maar ook om een ander te leren vertrouwen, zodat ze liefde kunnen ervaren.
  4. Vermijdt het onderdrukken van natuurlijke behoeftes. Onderdrukken van behoeftes verergert vata, bijv. niet naar de wc. gaan als je aandrang hebt, gevoelens niet uiten enz.
  5. Zorg voor voldoende rust. Vata-types dienen te zorgen voor voldoende rust. Hun zenuwstelsel raakt snel overprikkeld en rust is de enige manier om dit weer te kalmeren.
  6. Houdt u zelf warm. Vata is koud, dus warmte is belangrijk. Kou kan onrust verergeren (vooral koude tocht). Iemand met een vata-constitutie moet zichzelf altijd warm kleden, regelmatig en warm bad nemen en een lekker warm bed hebben voor een rustige slaap (beter te veel dekbedden dan te weinig!)

Terug naar overzicht van Blog & Nieuws

Lakshmi specialiste worden?